Cztery pory roku w naszym przedszkolu - projekt ekologiczny
Nasz ogród jest już piękny, zmienia się w mgnieniu oka – rozkwitają kwiaty na grządkach, rozkwitają też drzewa, krzewy, do których po pyłek przyfruwają pracowite pszczółki, zieleni się trawa, a ptaki weselej śpiewają.
Wszyscy cieszymy się, że już nadeszła wiosna … i my szukaliśmy jej właśnie w ogrodzie, gdzie rozpoczynają się pierwsze wiosenne prace. Bawiliśmy się w małych ogrodników poszerzając wiedzę dzieci nt. prac ogrodowych i narzędzi wykorzystywanych w pracach w ogrodzie. Dzieci zapoznały się z budową i warunkami rozwoju kwiatów; zachęciło je to do sadzenia i siania kwiatów, warzyw, drzewek owocowych, obserwacji rozwoju roślin. Zajęcia i zabawy organizowane w ogrodzie przedszkolnym kształtowały pozytywny stosunek do przyrody poprzez budzenie szacunku do wszelkich przejawów życia w przyrodzie, wskazanie na wzajemne zależności między światem roślin, zwierząt i środowiskiem oraz ich rolą w życiu człowieka.
Przedwiośnie w naszym ogrodzie przedszkolnym
Dzieci zmęczone zimą, jej chłodem i ponurością z utęsknieniem wypatrują pierwszych oznak wiosny w naturze.
Pięknego, słonecznego dnia wybrałyśmy się do ogrodu przedszkolnego, gdzie dzieci bacznie przyglądały się zmianom zachodzącym w przyrodzie. Zauważyły, że zaczęły pojawiać się pąki liści, zielona trawa, liście kwiatów wiosennych, a także rozpoznały kwitnące krokusy, przebiśniegi, stokrotki, w innej części ogrodu mogły podziwiać rozkwitające gałązki forsycji. Słoneczko mocno grzało w ich zaciekawione twarze a w oddali słyszały śpiew ptaków.
OBSERWACJE W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM- ZIMĄ
Wykorzystując zimową aurę, dzieci z wszystkich grup (Lisy, Wiewiórki, Jeże, Biedronki) wybrały się do ogrodu, podziwiać uroki zimy. Nasz ogródek pokryty był puchową pierzynką. I choć śniegu nie było za wiele, świetnie się bawiły i hartowały podczas zabaw w przedszkolnym ogrodzie. Podziwiały drzewa pokryte delikatną, śniegową kołderką, ptaki brodzące w gałązkach, chciałyśmy również ulepić mini bałwanki oraz odbijać swoje ślady na śniegu. Próbowałyśmy także dostrzec inne oznaki zimy, takie jak drzewa bez liści, niskie temperatury, zamarzające kałuże i sopelki zwisające z przedszkolnego dachu. Na koniec zabraliśmy trochę śniegu do przedszkola, aby sprawdzić co się z nim stanie oraz jaki będzie po roztopieniu. Było mroźno, ale wesoło, a do przedszkola wróciłyśmy z szerokimi uśmiechami.
Ogródek w naszym przedszkolu
W ramach realizacji projektu „Cztery pory roku” na terenie placu przedszkolnego powstał „Mini ogródek”.
Ogródek założyły dzieci z grup: „Wiewiórki”, „Liski”, „Biedronki” oraz „Jeże”. Nasz ogródek umożliwia efektywną realizację projektu ekologicznego poprzez aktywne uczestnictwo dzieci w poznawaniu przyrody; obserwacje, badanie i eksperymentowanie, poszerza wiedzę przyrodniczą i ekologiczną, a także kształtuje postawy poszanowania przyrody oraz czerpania radości z obcowania z nią. To w nim dzieci uczą się posługiwania prostymi narzędziami ogrodniczymi, wyrabiają nawyk systematycznego pielęgnowania roślin, mogą obserwować wzrost roślin. Dowiedziały się, co jest potrzebne do ich prawidłowego rozwoju; poznały także zasady pielęgnacji wysianych warzyw i kwiatów. Pamiętały również o tym, jak ważna dla roślin jest woda, dzieci codziennie podlewały swoje „uprawy” i obserwowały jak z dnia na dzień zmieniają się ich roślinki. Pragniemy, aby dzieci mogły uzyskać wiedzę o etapach rozwoju i warunkach życia roślin oraz obserwować zmiany zachodzące w wyglądzie roślin w ciągu roku. Uhonorowaniem pracy dzieci jesienią jest zbieranie plonów: owoców, które urosły na krzaczkach, np. pomidory, piękne słoneczniki, zioła, oraz kwiaty, itp.
Zadowolenie i radość dzieci z owocnych zbiorów z „Mini ogródka” uwieczniamy na zdjęciach.