Cztery pory roku w naszym przedszkolu - projekt ekologiczny
Witamy Lato w ogrodzie przedszkolnym
Latem, zielony ogródek w ogrodzie przedszkolnym to kolorowa i tętniąca życiem przestrzeń, pełna kwitnących kwiatów, rosnących warzyw i ożywiającej zieleniny. To miejsce, gdzie dzieci mogą spędzać czas na świeżym powietrzu, obserwować wzrost roślin, drzew, krzewów, a także angażować się w ich pielęgnację oraz zbiór niektórych kwiatów, warzyw, ziół, owoców.
W naszym ogrodzie powstały miejsca, które stanowią świetną bazę do różnorodnych zabaw, działań, eksperymentów i doświadczeń dzieci, są to:
WARZYWNIK: to miejsce , w którym dzieci zasadziły i wysiały, a następnie pielęgnują różne warzywa oraz obserwują ich kolejne etapy rozwoju i zbierają plony swojej pracy. Niektóre dzieci z ochotą zjadają warzywa i robią to nie tylko z dumą ale i z dużym smakiem.
RABATA Z ZIOŁAMI: to pachnąca i bardzo aromatyczna rabata, na której dzieci hodują wiele różnorodnych ziół – miętę, bazylię – a następnie zbierają je, aby pan kucharz mógł używać ich w przedszkolnej kuchni.
RABATA KWIATOWA: na niej dzieci obserwują różnorodne gatunki kwiatów wieloletnich i jednorocznych. Są wśród nich kwiaty wiosenne, letnie i jesienne. Różnorodność ich kolorów, kształtów i okresów kwitnienia wpływa na pobudzanie zmysłów wzroku, węchu i dotyku u dzieci.
KĄCIK OWOCOWY: To miejsce, w którym dzieci mogą obserwować posadzone przez siebie owocowe krzaczki truskawek, poziomek itp. oraz systematycznie je pielęgnować i kosztować ze smakiem owoce swojej wytężonej pracy.
Ogród przedszkolny to również specjalnie zagospodarowana przestrzeń przeznaczona do zabawy i rekreacji dzieci.
- Przestrzenie do zabawy: plac zabaw, piaskownice, drewniane domki, zjeżdżalnie, itp.
- Ścieżka sensoryczna: wyłożona różnorodnym materiałem przyrodniczym, np. szyszkami, kamieniami, piaskiem, itp.
- Roślinność: drzewa- liściaste, iglaste; krzewy, które tworzą przepiękny krajobraz i klimat sprzyjający zdrowiu i lepszemu samopoczuciu dzieci.
Nasz ogród przedszkolny to świetny sposób na edukację dzieci w zakresie przyrody i ogrodnictwa, rozwijania wrażliwości dziecięcej na otoczenie, a także wpływa na prawidłowy rozwój fizyczny przedszkolaków.
Nasz ogród jest już piękny, zmienia się w mgnieniu oka – rozkwitają kwiaty na grządkach, rozkwitają też drzewa, krzewy, do których po pyłek przyfruwają pracowite pszczółki, zieleni się trawa, a ptaki weselej śpiewają.
Wszyscy cieszymy się, że już nadeszła wiosna … i my szukaliśmy jej właśnie w ogrodzie, gdzie rozpoczynają się pierwsze wiosenne prace. Bawiliśmy się w małych ogrodników poszerzając wiedzę dzieci nt. prac ogrodowych i narzędzi wykorzystywanych w pracach w ogrodzie. Dzieci zapoznały się z budową i warunkami rozwoju kwiatów; zachęciło je to do sadzenia i siania kwiatów, warzyw, drzewek owocowych, obserwacji rozwoju roślin. Zajęcia i zabawy organizowane w ogrodzie przedszkolnym kształtowały pozytywny stosunek do przyrody poprzez budzenie szacunku do wszelkich przejawów życia w przyrodzie, wskazanie na wzajemne zależności między światem roślin, zwierząt i środowiskiem oraz ich rolą w życiu człowieka.
Przedwiośnie w naszym ogrodzie przedszkolnym
Dzieci zmęczone zimą, jej chłodem i ponurością z utęsknieniem wypatrują pierwszych oznak wiosny w naturze.
Pięknego, słonecznego dnia wybrałyśmy się do ogrodu przedszkolnego, gdzie dzieci bacznie przyglądały się zmianom zachodzącym w przyrodzie. Zauważyły, że zaczęły pojawiać się pąki liści, zielona trawa, liście kwiatów wiosennych, a także rozpoznały kwitnące krokusy, przebiśniegi, stokrotki, w innej części ogrodu mogły podziwiać rozkwitające gałązki forsycji. Słoneczko mocno grzało w ich zaciekawione twarze a w oddali słyszały śpiew ptaków.
OBSERWACJE W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM- ZIMĄ
Wykorzystując zimową aurę, dzieci z wszystkich grup (Lisy, Wiewiórki, Jeże, Biedronki) wybrały się do ogrodu, podziwiać uroki zimy. Nasz ogródek pokryty był puchową pierzynką. I choć śniegu nie było za wiele, świetnie się bawiły i hartowały podczas zabaw w przedszkolnym ogrodzie. Podziwiały drzewa pokryte delikatną, śniegową kołderką, ptaki brodzące w gałązkach, chciałyśmy również ulepić mini bałwanki oraz odbijać swoje ślady na śniegu. Próbowałyśmy także dostrzec inne oznaki zimy, takie jak drzewa bez liści, niskie temperatury, zamarzające kałuże i sopelki zwisające z przedszkolnego dachu. Na koniec zabraliśmy trochę śniegu do przedszkola, aby sprawdzić co się z nim stanie oraz jaki będzie po roztopieniu. Było mroźno, ale wesoło, a do przedszkola wróciłyśmy z szerokimi uśmiechami.
Ogródek w naszym przedszkolu
W ramach realizacji projektu „Cztery pory roku” na terenie placu przedszkolnego powstał „Mini ogródek”.
Ogródek założyły dzieci z grup: „Wiewiórki”, „Liski”, „Biedronki” oraz „Jeże”. Nasz ogródek umożliwia efektywną realizację projektu ekologicznego poprzez aktywne uczestnictwo dzieci w poznawaniu przyrody; obserwacje, badanie i eksperymentowanie, poszerza wiedzę przyrodniczą i ekologiczną, a także kształtuje postawy poszanowania przyrody oraz czerpania radości z obcowania z nią. To w nim dzieci uczą się posługiwania prostymi narzędziami ogrodniczymi, wyrabiają nawyk systematycznego pielęgnowania roślin, mogą obserwować wzrost roślin. Dowiedziały się, co jest potrzebne do ich prawidłowego rozwoju; poznały także zasady pielęgnacji wysianych warzyw i kwiatów. Pamiętały również o tym, jak ważna dla roślin jest woda, dzieci codziennie podlewały swoje „uprawy” i obserwowały jak z dnia na dzień zmieniają się ich roślinki. Pragniemy, aby dzieci mogły uzyskać wiedzę o etapach rozwoju i warunkach życia roślin oraz obserwować zmiany zachodzące w wyglądzie roślin w ciągu roku. Uhonorowaniem pracy dzieci jesienią jest zbieranie plonów: owoców, które urosły na krzaczkach, np. pomidory, piękne słoneczniki, zioła, oraz kwiaty, itp.
Zadowolenie i radość dzieci z owocnych zbiorów z „Mini ogródka” uwieczniamy na zdjęciach.